Постинг
06.11.2012 10:26 -
Първият български локомотив
Първият български локомотив е произведен в Локомотивно-вагонния завод „Георги Димитров“ в София. След войната, в 1946 г. България е затруднена в доставката на нови локомотиви. В резултат през 1947 г. се стига до решението за производство на парни локомотиви у нас. По този повод съществуващата държавна работилница за ремонт на парни локомотиви и ж. п. вагони прераства в завод, на който се дава името на тогавашния ръководител на държавата.
Серия 48 попада в стандартизационната програма на БДЖ от 1939 година. Другите локомотивни серии в тази програма са: 03, 05, 11, 36 и 46. За съжаление ходът на войната пречи на изпълнението на тази програма, и вместо изброените серии, в БДЖ попадат съвсем други локомотиви от сериите 12, 13, 14, 15, 16, и дори серията 20. Първите търгове за доствка на локомотиви за БДЖ след края на войната са през 1946 година, но тук ги няма традиционните немски фабрики, които строят нашите локомотиви. А и финансовото положение тогава не е било добро, както и през 1947.
Така се стига до решението за производство на парни локомотиви в България. Това е и повода за преименуването на тогавашната ж.п. работилница в Железопътен завод Георги Димитров. За производство е избрана най-малката машина от изредените серии - серия 48. През 1948 е готов локомотив 48.04, първият произведен в България локомотив. През следващата 1949 са произведени и 48.05 и 48.06, с което производството на локомотиви в България е преустановено.
Причините за бързия отказ от по-нататъшно строителство на локомотиви са тревиални - липса на опит и технологии, само желание не е достатъчно. Проблем се е оказала например не друго, а термичната обработки на осите - специални цементации, което води до нуждата от много честата им подмяна.
„Първият” всъщност е малък, маневрен локомотив от серията 48. На ж. п. работниците той е познат като 48.04. Табелата с този номер е стояла отпред, но преди няколко години е изчезнала. Под номера пък е поставена голяма петолъчка с бюст на Георги Димитров.
Всъщност и този локомотив на практика е бил „Димитровец”, но за съжаление няма изнесени подробности за създаването му. В началото на 1950 г. видът на първия български локомотив заема място върху една от пощенските марки от поредната поредица, пропагандираща успехите на зараждащото се социалистическо народно стопанство.
Серия 48 попада в стандартизационната програма на БДЖ от 1939 година. Другите локомотивни серии в тази програма са: 03, 05, 11, 36 и 46. За съжаление ходът на войната пречи на изпълнението на тази програма, и вместо изброените серии, в БДЖ попадат съвсем други локомотиви от сериите 12, 13, 14, 15, 16, и дори серията 20. Първите търгове за доствка на локомотиви за БДЖ след края на войната са през 1946 година, но тук ги няма традиционните немски фабрики, които строят нашите локомотиви. А и финансовото положение тогава не е било добро, както и през 1947.
Така се стига до решението за производство на парни локомотиви в България. Това е и повода за преименуването на тогавашната ж.п. работилница в Железопътен завод Георги Димитров. За производство е избрана най-малката машина от изредените серии - серия 48. През 1948 е готов локомотив 48.04, първият произведен в България локомотив. През следващата 1949 са произведени и 48.05 и 48.06, с което производството на локомотиви в България е преустановено.
Причините за бързия отказ от по-нататъшно строителство на локомотиви са тревиални - липса на опит и технологии, само желание не е достатъчно. Проблем се е оказала например не друго, а термичната обработки на осите - специални цементации, което води до нуждата от много честата им подмяна.
„Първият” всъщност е малък, маневрен локомотив от серията 48. На ж. п. работниците той е познат като 48.04. Табелата с този номер е стояла отпред, но преди няколко години е изчезнала. Под номера пък е поставена голяма петолъчка с бюст на Георги Димитров.
Всъщност и този локомотив на практика е бил „Димитровец”, но за съжаление няма изнесени подробности за създаването му. В началото на 1950 г. видът на първия български локомотив заема място върху една от пощенските марки от поредната поредица, пропагандираща успехите на зараждащото се социалистическо народно стопанство.
Тагове:
Първа зимна разходка в Мала планина
БОЙ ПО СИРИЯ ПОХОД СРЕЩУ РУСИЯ ПО РЪ...
ПЛАНЪТ ЗА УНИЩОЖАВАНЕ НА СЛАВЯНИТЕ, http...
БОЙ ПО СИРИЯ ПОХОД СРЕЩУ РУСИЯ ПО РЪ...
ПЛАНЪТ ЗА УНИЩОЖАВАНЕ НА СЛАВЯНИТЕ, http...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 595
Блогрол