Постинг
06.11.2012 10:26 -
Първият български локомотив
Първият български локомотив е произведен в Локомотивно-вагонния завод „Георги Димитров“ в София. След войната, в 1946 г. България е затруднена в доставката на нови локомотиви. В резултат през 1947 г. се стига до решението за производство на парни локомотиви у нас. По този повод съществуващата държавна работилница за ремонт на парни локомотиви и ж. п. вагони прераства в завод, на който се дава името на тогавашния ръководител на държавата.
Серия 48 попада в стандартизационната програма на БДЖ от 1939 година. Другите локомотивни серии в тази програма са: 03, 05, 11, 36 и 46. За съжаление ходът на войната пречи на изпълнението на тази програма, и вместо изброените серии, в БДЖ попадат съвсем други локомотиви от сериите 12, 13, 14, 15, 16, и дори серията 20. Първите търгове за доствка на локомотиви за БДЖ след края на войната са през 1946 година, но тук ги няма традиционните немски фабрики, които строят нашите локомотиви. А и финансовото положение тогава не е било добро, както и през 1947.
Така се стига до решението за производство на парни локомотиви в България. Това е и повода за преименуването на тогавашната ж.п. работилница в Железопътен завод Георги Димитров. За производство е избрана най-малката машина от изредените серии - серия 48. През 1948 е готов локомотив 48.04, първият произведен в България локомотив. През следващата 1949 са произведени и 48.05 и 48.06, с което производството на локомотиви в България е преустановено.
Причините за бързия отказ от по-нататъшно строителство на локомотиви са тревиални - липса на опит и технологии, само желание не е достатъчно. Проблем се е оказала например не друго, а термичната обработки на осите - специални цементации, което води до нуждата от много честата им подмяна.
„Първият” всъщност е малък, маневрен локомотив от серията 48. На ж. п. работниците той е познат като 48.04. Табелата с този номер е стояла отпред, но преди няколко години е изчезнала. Под номера пък е поставена голяма петолъчка с бюст на Георги Димитров.
Всъщност и този локомотив на практика е бил „Димитровец”, но за съжаление няма изнесени подробности за създаването му. В началото на 1950 г. видът на първия български локомотив заема място върху една от пощенските марки от поредната поредица, пропагандираща успехите на зараждащото се социалистическо народно стопанство.
Серия 48 попада в стандартизационната програма на БДЖ от 1939 година. Другите локомотивни серии в тази програма са: 03, 05, 11, 36 и 46. За съжаление ходът на войната пречи на изпълнението на тази програма, и вместо изброените серии, в БДЖ попадат съвсем други локомотиви от сериите 12, 13, 14, 15, 16, и дори серията 20. Първите търгове за доствка на локомотиви за БДЖ след края на войната са през 1946 година, но тук ги няма традиционните немски фабрики, които строят нашите локомотиви. А и финансовото положение тогава не е било добро, както и през 1947.
Така се стига до решението за производство на парни локомотиви в България. Това е и повода за преименуването на тогавашната ж.п. работилница в Железопътен завод Георги Димитров. За производство е избрана най-малката машина от изредените серии - серия 48. През 1948 е готов локомотив 48.04, първият произведен в България локомотив. През следващата 1949 са произведени и 48.05 и 48.06, с което производството на локомотиви в България е преустановено.
Причините за бързия отказ от по-нататъшно строителство на локомотиви са тревиални - липса на опит и технологии, само желание не е достатъчно. Проблем се е оказала например не друго, а термичната обработки на осите - специални цементации, което води до нуждата от много честата им подмяна.
„Първият” всъщност е малък, маневрен локомотив от серията 48. На ж. п. работниците той е познат като 48.04. Табелата с този номер е стояла отпред, но преди няколко години е изчезнала. Под номера пък е поставена голяма петолъчка с бюст на Георги Димитров.
Всъщност и този локомотив на практика е бил „Димитровец”, но за съжаление няма изнесени подробности за създаването му. В началото на 1950 г. видът на първия български локомотив заема място върху една от пощенските марки от поредната поредица, пропагандираща успехите на зараждащото се социалистическо народно стопанство.
Тагове:
Аз и моят приятел
Бесило за кралете – Шандор Петьофи – дек...
БОЙ ПО СИРИЯ ПОХОД СРЕЩУ РУСИЯ ПО РЪ...
Бесило за кралете – Шандор Петьофи – дек...
БОЙ ПО СИРИЯ ПОХОД СРЕЩУ РУСИЯ ПО РЪ...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 595
Блогрол