Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.12.2014 11:21 - Кратко за проблемите в БДЖ
Автор: gsgbg Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2841 Коментари: 0 Гласове:
0



  Много се говори за съкращенията на влакове в БДЖ. Проблемът обаче е много по-дълбок от механичното смятане на композициите, които ще бъдат спрени. В интерес на истината като се прегледа целия списък на спрените влакове, не е нещо страшно и въобще не означава личса на транспорт.
Давам следните примери:
КПВ 10221 София 09:15- Костенец- 10:40 КПВ 10222 Костенец 10:46- София-12:19
Същото е и по другите "направления" и спрени влакове- спира се по един влак на ден. Нека все пак видим влаковете София-Костенец и Костенец-София и дали спирането на 10221 и 10222 е фатално за пътниците. От София за Костенец има влакове (в работни дни) в 08:20, 09:15,10:35,11:45,13:40,14:05- 13 влака за 1 ден. 
От Костенец до София има в работен ден точно 14 влака.
Гледайки разписанието, има ж.п. транспорт от София за Костенец и от Костенец за София буквално през 20-25 минути. Кажете ми сега какъв проблем има в спирането на един от влаковете при това добро разписание и точкова начесто нъпуващи композиции и дали въобще пътниците ще усетят някакво неудобство?
Ако говорим за спиране на влакове, трябва да бъдат спрени дублиращи влакове,например 30117 от София до Сопот, тъй като на практика той се дублира с всички влакове София-Бургас през Карлово, които пътуват с по 2-3 души във вагон (дневните), също пътува и празен и този. Няма никаква логика да пътуват на практика празни влакове и въпросът стои по този начин: имаш фирма за автобусни превози и извършваш 2 курса: София-Пловдив и София-Бургас през Пловдив, като те пътуват с разлика около 20 минути, но и двата рейса пътуват полупразни. Какво решение ще вземеш, за да не трупаш загуби?- Логичното е да спреш ненужния рейс София-Пловдив и да оставиш само София-Пловдив-Бургас, който ще пътува пълен и няма да трупаш загуби.
Проблемът на БДЖ до голяма степен е нейната неконкурентноспособност- всичко по автогарите е изкупено са две-три седмици напред, въпреки, че пътуването с автобус струва по-скъпо, а някои влакове пътуват на практика празни, въпреки по-евтиния билет. Именно тук трябва да се търсят причините. Пътници има достатъчно, но явно повечето предпочитат да платят малко по-скъпо, но очевидно условията, които автобусните превозвачи предлагат, ги удовлетворяват повече.
Отдавна съм на мнение, че към БДЖ трябва да се създадат две дъщерни компании- едната за товарни превози с камиони, другата- за автобусни превози. По този начин се разширява дейността на компанията, а и компенсира загуби. Всеизвестно е, че една железопътна компания където и да е тя, печели единствено от товарни превози- основно, да кажем. БДЖ няма достатъчно много товарни превози и отваря пазар за други компании. Именно създаването на фирма за автомобилни товарни превози би могло и ще донесе приходи на БДЖ, тъй като се извършва услуга превоз "от врата до врата". Същото и с пътническите автобусни превози ще се случи и е въпрос на мениджънт и управление на компанията.
БДЖ, естествено, има бъдеще, но трябва да бъдат направени съответните реформи.
Първата от тях е да бъдат разкарани старите пътнически вагони, дори тези, които са "реновирани"- един вагон колкото и да му оправяш коша и купето, той е стар и на тяхно място да се купят чисто нови, а не реновирани, вагони. Т.е., да се извърши подмяна на част от подвижния ж.п. състав.
Второто е самите условия за пътниците. Не може на Централна гара- София пътниците да чакат в чакалня снощи, в която е било -10  - 11 градуса и да очакваме те отново да пътуват с БДЖ. Не може вечер като искаш да си купиш билет за влак на следващия ден на същата гара дежурни касиерки да ти отказват издаването на билет и като им поискаш имената (да се легитимират), за да ги приложиш към жалба до съответните места, да се крият и и тази информация да ти отказват. 
За да бъде конкурентноспособна БДЖ и наистина да привлича и да е препочитана, трябва да се направят основни промени и реформи и без това няма как да се мине.
Да се държи БДЖ в това положение, в което е, допълнително убива компанията и я забатачва още повече и още по-безвъзвратно.
БДЖ трябва да остане с преобладаваща държавна собственост, за реформите, които смятам, че трябва да се направят, са необходими милиони, които държавата няма откъде да извади, така че трябва да се търсят и частни инвеститори. Проблемът не е вчастните инвеститори, дори напротив- няма нищо лошо в тях, въпросът е контролът върху компанията да остане държавен.
Стои ли БДЖ в това положение, нещата отиват надолу и надолу.



Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gsgbg
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1163080
Постинги: 427
Коментари: 228
Гласове: 595